Zet je neer en geniet virtueel mee van onze rondvluchten…
Vanop de luchthaven van Deurne stijgen we op (normaliter, maar afhankelijk van de wind) richting het Westen, richting Stad Antwerpen.
Op ongeveer 500 à 600 voet (150 à 200 meter) draaien we richting Sportpaleis met blauw dak. Intussen verschijnen links de Kathedraal en het Centraal Station (met het reuzenrad) en ook de Antwerpse Zoo (veel groen).
Bij goed weer (goede zichtbaarheid en zonnig) zie je links in de verte het Justitiepaleis, herkenbaar aan z’n vele blinkende puntdaken.
Vanaf daar zetten we koers naar het Westen. Links ligt het Eilandje met het MAS, Museum aan de Stroom (en ook de boot van Gert Verhulst). Rechts zie je de Hogere Zeevaartschool. We vliegen nu over de Schelde tot ongeveer het dorp Kallo.
Eens we de Schelde oversteken zitten we op “Linkeroever”.
We vliegen tot aan het Deurganckdok. Dankzij de Kieldrechtsluis, de grootste doksluis ter wereld, biedt de Antwerpse haven een perfect antwoord op het steeds groter wordende scheepvaartverkeer. De Kieldrechtsluis op het einde van het Deurganckdok op de Linkerscheldeoever is 500 meter lang, 68 meter breed en bevat drie keer zoveel staal als de Eiffeltoren in Parijs.
Nadien maken we een rechtse bocht richting Ekeren. Tijdens dit traject valt het contrast op tussen industrie, de haven, de kerncentrale van Doel en het groene van het Noorden, Mogelijk zie je links tussen al de weiden het “groene” grasveld van het vliegveld van HOEVENEN…
We vliegen over het vormingsstation Antwerpen-Noord. Van daaruit zetten we richting Sportpaleis om de volgende instructies te vernemen van “Antwerp Tower” voor de landing.
Eens voorbij het Sportpaleis maken we een linkse bocht om parallel te vliegen met de landingsbaan. Intussen merken we links achtereenvolgens op: de Bosuil (voetbalstadion), Wijnegem Shopping Center met daartegenover de Makro (duidelijk zichtbaar door de blauwe kleur).
De piloot maakt zich klaar voor de eindnadering. Na toelating van de toren draaien we rechts om ons te positioneren voor de eindnadering “final”.
Afhankelijk van (hoofdzakelijk) de wind kan/moet deze route in omgekeerde volgorde gevlogen worden.